الجمعة، 30 سبتمبر 2011

الحجاج بن يوسف الثقفي ورسالة إلي أهل مصر #Media #Jan25

الحجاج بن يوسف الثقفي بيصبح عليكوا وبيقولكوا بلاش تحشروني في مشاكلكم مع مجلس العسكر، وماحدش يقول علي لساني كلام انا ما قولتوش، خصوصا لما يكون فيه أخطاء لغوية (انظر النص أدناه). آه كله الا كده. بعدين انا كنت راجل مخلَّـص؛ بقتل على طول.  لكن لو عاجبكوا كلامي قوي ممكن ترفعوا يفط باسمي في التحرير ماعنديش مانع. وبالمناسبة انا ماكنش ليا حكم علي مصر اصلا عشان اكلم الوالي المزمع  تعيينه عليها، ولعلمكوا بقى: معظم كتابات السابقين عن الشعوب كانت انطباعية ومسيسة وبعضها به “شعوبية بغيضة” وليس كلاما علميا ولا يمكن التعميم به سواء سلبا او ايجابا. وينطبق هذا على بعض تفاهات المستشرقين ايضا (هو الحجاج بيقول كده) ويضيف ايضا ان الكلام ادناه نقله البعض باعتباره عن ليبيا لكن لم يهتم احد، قبل ان يظهر عن مصر قبل شهر ونصف تقريبا فاصبح ملء الاعين والابصار علي الانترنت ،  ويتناقله كثيرون في مصر في تهديدهم لمجلس العسكر، بما فيه صفحات الفايس بوك التي تدعي انها تمثل حركة او انشقاقا داخل الجيش المصري.
"عليك بالعدل فيهم فانهم قتلة الظالمين * وهدام الامم...
انهم اذا دخل عليهم رجل بخير التقمة منة كما تلتقم الام رضيعها
واذا دخل عليهم رجل بشر اكلة كما تاكل النار الحطب
وانهم اذا قامو لنصر رجلاً فلا يرجعوا الا وقد جعلو التاج على راسة
واذا قامو على هزيمة رجلاً فلايرجعو الا وقد قطعو راسة
فلا يغرك صبرهم ولاتستضعف قوتهم ولاتشعل غضبهم واستنصر بهم فانهم خير جنود الارض
واحذر فيهم ثلاثة
1-نسائهم - فلاتقربهم و الا اكلوك كما تاكل الاسود فرائسها
2- ارضهم - و الا حاربتك صخور جبالهم
3- دينهم - و الا حرقو عليك دنياك
فانهم كالصخر التى يتحطم عليها احلام كل ظالم"
انظر كيف كان امام اهل الظلم يخشى اهل مصر (الحجاج فكر شوية وبعدين بيقول لي: بلغيهم اني اه كنت بخاف منهم فعلا، بس ما قلتش الكلام اللي فوق)  
*
(الحاكم المصري الوحيد الذي قتل عبر ٧ الاف عام هو السادات، ده الحجاج اللي بيفهمنا)

S C