الخميس، 23 يناير، 2014

السويد تدعم المرأة المصرية من خلال مبادرة جديدة Sweden supports big push for women in #Egypt

السويد تدعم المرأة المصرية من خلال مبادرة جديدة

تساهم الوكالة السويدية للتنمية الدولية (سيدا) بمبلغ 27 مليون كرونة سويدي (حوالى 28 مليون جنيه مصري)، و ذلك لدعم حقوق المرأة في مصر. تهدف المبادرة إلى تعزيز مشاركة السياسية و الاقتصادية للمرأة، بالإضافة الى الحد من الختان والتحرش الجنسي. كما تهدف المبادرة  الى المساهمة فى خلق 500 ألف فرصة عمل جديدة للمرأة المصرية .

هذا و سوف يشارك عدد كبير من منظمات المجتمع المدني، والوكالات الحكومية و الوزارات فى هذه المبادرة التي تديرها وكالات الأمم المتحدة المختلفة بما في ذلك برنامج الأمم المتحدة الإنمائي (
UNDP) ، و هيئة الأمم المتحدة للمرأة و صندوق الأمم المتحدة للسكان (UNFPA ) .

هذا البرنامج، و الذى سوف يتم تنفيذه من عام 2014 الى 2017، يغطى بعض القضايا على المستوى الوطني، مثل المشاركة السياسية للمرأة، ودور المرأة في منظومة القضاء و وضعها في المجتمع. كما سيساهم البرنامج بدعم ملموس على المستوى الفردي، بما في ذلك بناء القدرات النساء من اصحاب المشاريع، و مساعدتهن الى ايجاد فرص عمل. و من المقرر ان يتم خلق فرص العمل من خلال الصندوق الاجتماعي للتنمية.

قال يون هيدينستروم، مدير البرنامج الاقليمي للديمقراطية وحقوق الإنسان في السفارة السويدية في القاهرة: "من المتوقع أن يصل هذا الدعم من السويد إلى الملايين من النساء و سوف يركز بالأخص على الحد من التحرش الجنسي والعنف ضد المرأة و ختان الإناث. كما سيساهم فى خلق فرص جديدة للمرأة و مشاركتها بنشاط فى جميع المجالات داخل المجتمع. على سبيل المثال، سوف نحقق ذلك من خلال توفير الأشياء الأساسية كضمان حصول مئات الآلاف من السيدات على بطاقات الهوية و زيادة المعرفة عن حقوقهم المدنية ".
 
من جانبها ، أكدت شارلوتا سبار سفيرة السويد فى مصر: "ان تعزيز مشاركة المرأة في سوق العمل ، و السياسة ، و العمل المجتمعي من الأشياء الاساسية  لتحسين وضعها و مساهمتها في بناء الديمقراطية فى مصر " .

و من ضمن النتائج المتوقعة للمبادرة:
• زيادة فرصة الحصول على المعلومات و الدعم القانوني من خلال إنشاء مراكز مساعدة و مكاتب لتسوية النزاعات خاصة بالنساء.
• زيادة التعاون بين المرأة والرجل و العمل بشكل أكثر فعالية للمحافظة على حقوق المرأة و مكافحة العنف والتحرش.
• اجراء ابحاث جديدة حول قضايا المرأة (القانونية والاجتماعية و الاقتصادية والسياسية ) والتي سيتم نشرها واستخدامها كمصدر تبنى عليه القرارات المتعلقة بالسياسات و الإصلاحات .

يذكر ان عدم الاستقرار السياسي و صعوبة الوضع الاقتصادي في البلاد قد اثر كثيرا على وضع المرأة المصرية.
فمصر تحتل المركز ال77 من ضمن 80 دولة فى مؤشر المساواة بين الجنسين الصادر عن برنامج الأمم المتحدة الإنمائي. كما ان ما يقرب من 74 ٪ من الفتيات بين سن 15-17 عام خضعن الى عملية الختان، و ما يقرب من 100% يتعرضن إلى التحرش الجنسي و 80 % لا يشعرون بالأمان في الشوارع و فى وسائل النقل العام.
 
لاستفسارات الصحافة والإعلام و اجراء حوارات يرجى الاتصال بـ:
إنجي صدقى
المسؤول الاعلامى
البريد الالكترونى: ingy.sedky@gov.se
+20 2 2728 9205 التليفون:
 
 
###
Sweden supports big push for women in Egypt

The Swedish International Development Agency (Sida) will contribute with 27 million Swedish kronor in support of a mobilization for women's rights in Egypt. The initiative aims to strengthen the participation of women in politics and business, reduce genital mutilation and sexual harassment. The goal is also that the project will contribute to creating 500,000 new jobs for Egyptian women.

A broad spectrum of civil society organizations, government agencies and ministries are involved in the mobilization, run by various UN agencies including the United Nations Development Programme (UNDP), the UN Women and the United Nations Population Fund (UNFPA).

The program will target issues on the national level, such as women’s political participation, the role of women in the judiciary system and attitudes in the society at large. It will also contribute with concrete support at the individual level, including among others capacity-building for women entrepreneurs, and helping more women to get a job. The job creation will be implemented through “Cash for Work” programmes in cooperation with the Social Fund for Development.

“The Swedish support is expected to reach millions of women and focuses on reducing sexual harassment, gender-based violence and female genital mutilation, but also on creating new opportunities for women to participate more actively at all levels of society. For example, through basic things such as ensuring that hundreds of thousands of women get ID-cards and increased knowledge about their civil rights”, says Jon Hedenström, Regional Programme Manager for Democracy and  Human Rights at the Swedish Embassy in Cairo.

From her side, the Ambassador of Sweden to Egypt, Charlotta Sparre, emphasized: “Strengthening the participation of women in the labor market, in politics, and in civil society is crucial to improve the situation of women in the construction of a democratic Egypt”.

The initiative is supposed to be implemented during the years 2014 – 2017.

More examples of expected results:
·         Increased access to legal support and information through the establishment of special help centers for women (Dispute Settlement Offices).
·         Increased collaboration between women and men to work more effectively for the rights of women and against violence and harassment;
·         New research on women's issues (legal, social, economic and political) which can be disseminated and used to inform policy decisions and reforms.
Political instability and the difficult economic situation in the country have made Egyptian women more vulnerable. Egypt occupies the 77th place of 80 countries in the gender equality index Gender Empowerment Measure and there are great challenges. Approximately 74% of girls age 15-17 years have been exposed to genital mutilation, close to 100 percent have been subjected to sexual harassment and 80 percent do not feel safe on the streets and on public transport.

For media enquiries and interviews please contact:
Ingy Sedky
Information Officer
Email: ingy.sedky@gov.se  - Telephone: +20 2 2728 9205

S C